Dominica
in Albis, die XIII Kalendas Maii (XIX Aprilis) anno Domini MMIX, in
civitate Hódmezővásárhely, cum neomysta R. D. Ervinus Iohannes Alácsi
Primum Sacrificium Missae litavit
Dicsértessék
a Jézus Krisztus.
Kedves Testvéreim!
Húsvét
nyolcadának örömnapjai után, ma, fehérvasárnap felidézzük a feltámadt
Krisztus megjelenését apostolai előtt, mely egy héttel a feltámadás után
történt, és amely megalapozta nekünk a vasárnap Úr napjaként való
ünneplését. Amikor ugyanis az Egyház együtt van a feltámadás napján, ott
megjelenik a Feltámadott, eloszlat minden félelmet és bánatot és
Szentlelkével új erőt önt tanítványaiba. A feltámadt Urat már nem kötik a
földi tér és idő törvényei, áthatol az épületek és a szívek zárt
ajtaján, és még a kételkedőknek és kicsinyhitűeknek is, mint Tamásnak,
felkínálja a vele való közvetlen találkozás lehetőségét. Ezért adja
apostolainak a Szentlelket, hogy az ő szavának hirdetői, az ő
megjelenítői legyenek minden korok és minden népek számára a világ
végezetéig. „Aki titeket hallgat, engem hallgat, akinek megbocsátjátok
bűneit, az bocsánatot nyer”, továbbá az utolsó vacsorán kimondott
szavai: „Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre”, nemcsak az apostolok
földi életének idejére szólnak, hanem ez az isteni küldetés, ez az élő
emlékezet tovább kell, hogy folytatódjék minden századokon át a föld
végső határáig: „Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is
titeket.”
Ezért
nagy öröm nekünk, hogy tegnap az apostolok egyik utódjának kézrátétele
és imája által a mi kedves barátunk és testvérünk, főtisztelendő Alácsi
Ervin János atya is részesült ebben az ajándékban, és most úgy állhat
előttünk, mint második Krisztus, akinek ajka által maga az Úr szól
hozzánk, és akinek kezei között újítja meg világmegváltó áldozatát a
kenyér és a bor színe alatt. Ma, amikor életében először bemutatja a
legszentebb áldozatot, sokévi küzdelem, szenvedés és várakozás után,
sokunk imái és reményei teljesülnek. A mi Istenünk irgalmának,
szeretetének és nagy hatalmának bizonyítéka a mai nap, aki minden
akadályt el tud távolítani, és mindent javukra fordít azoknak, akik
Benne bíznak és Őt szeretik. „Jóllaknak a te házad bőségével, és
gyönyörűséged patakjából itatod őket. Mert nálad van az élet forrása, és
a te világosságodban látjuk meg a világosságot” – így vall erről Ervin
atya újmisés jelmondatában, a 35. zsoltár szavait idézve.
Hosszú
és kalandos út megkoronázása ez a mai ünnep, amelyre visszatekintve
újra meg újra megfigyelhetjük nemcsak az emberi gyarlóság és törékenység
jeleit, de sokkal inkább az ezeken győzedelmeskedő isteni kegyelem
legyőzhetetlen erejét, amely nem engedte Ervin atyánkat ellankadni és az
Isten által neki kijelölt útról letérni. Az isteni Gondviselés
elsődleges eszköze ezen az úton pedig a hagyományos római liturgia volt
számára, amely által világosan megtapasztalhatta és átélhette mindazt,
amit teológiai tanulmányai során hallott és olvasott az Istenről, Jézus
Krisztusról, az Egyházról, a szentmiseáldozatról, a papságról, Krisztus
valóságos jelenlétéről az Oltáriszentségben. Mindezek a hitigazságok
ugyanis nem pusztán elméleti tételek, nem ideológia, nem elég őket
értelemmel felfogni, hanem meg is kell tapasztalni, át is kell élni a
liturgia szakrális légkörében, mély értelmű és ősi szimbólumaiban,
gesztusaiban, szavaiban és dallamaiban. A hiteles katolikus hittartalmat
nem közvetítheti bármely tetszőleges, emberek által kitalált forma,
hanem csak olyan, amely a keresztény évszázadok folyamán a szent
apostolok, szentéletű főpapok és teológusok munkálkodása révén szervesen
jött létre, tisztult le és kristályosodott ki. Ma ünnepeljük a
Szentatya megválasztásának évfordulóját. Jó alkalom ez arra, hogy hálát
adjunk az Egyház és a történelem Urának, hogy Szentatyánk, XVI. Benedek
pápa ezt a hagyományos liturgiát ismét felszabadította, minden papnak
biztosítva a lehetőséget annak végzésére, hiszen ezt a liturgiát soha
nem tiltották be. Az Egyház soha nem tiltja és nem is tilthatja be az
emberemlékezetet meghaladó hagyományt. A Szentatya továbbá azt óhajtja,
hogy minden pap megismerkedjék e rítussal, és hogy az a hívek számára is
széleskörűen hozzáférhető legyen: e rítus, mely az elmúlt másfél
évezred során annyi szentet nevelt, annyi teológiai, irodalmi, zenei,
építészeti és képzőművészeti remekművet ihletett meg, hogy nélküle
elképzelhetetlen lenne az európai kultúra. Ami őseinknek szent volt, az
nekünk is szent kell, hogy legyen, ami nagyapáink lelki életét oly
hatékonyan táplálta, az a miénket is képes lesz táplálni.
Ezért
mutatja be Ervin atya első szentmiséjét ebben a rítusban, és ezért érzi
magát egész papi életére vonatkozóan elkötelezve e liturgikus forma
iránt, hiszen e nélkül nem indult volna meg a papi hivatás útján, és nem
jutott volna el a mai napig, az Úr oltáráig. Szemináriumi neveltetése
is olyan közösségben történt, amelyet az ősi rítus ápolására és
terjesztésére alapított II. János Pál pápa; ennek keretében részesült az
összes hagyományos, kisebb papi rendben. Negyvenévi szünet után
újmisésünk volt az első magyar papnövendék, aki megkapta a tonzúrát: a
hajkoronát, akit felszenteltek ajtónállóvá, felolvasóvá, ördögűzővé,
akolitussá, szubdiakónussá, majd csak ezek után következett a két
nagyobb rend: a diakonátus és az áldozópapság. Ugyanakkor sajnos nagyon
nehéznek bizonyult neki egyszerre ragaszkodni az ősi liturgiához és a
magyar hazához, hiszen végezhette volna szabadon a régi liturgiát bárhol
külföldön, ha nem ragaszkodott volna annyira szeretett szülőföldjéhez, a
magyar hívek között végzett lelkipásztori szolgálathoz. Itthon azonban
még mindig nagyon nehezen fogadnak el egy olyan papot, aki Nagy Szent
Gergely és V. Szent Pius pápa rítusához ragaszkodik, annak ellenére,
hogy a fájó paphiány már veszélyezteti egyházközségeink puszta
megmaradását, annak ellenére, hogy oly sokszor hangsúlyozzuk a
testvériséget, a közösséget és párbeszédet, a kisebbségek és a másság
elfogadását. Úgy tűnik, hogy ebben a párbeszédben és toleranciában nem
minden kisebbség részesülhet. Annál nagyobb köszönet és hála illeti
mindnyájunk részéről a tábori püspökséget, annak püspökét msgr. Bíró
Lászlót és papjait, akik nem hagytak veszni egy értékes papi hivatást,
és testvéri szeretettel felkarolták újmisésünket.
Kedves
Ervin atya, Te most célba értél egy hosszú, küzdelmes út után, méltó
most egy kicsit megpihennünk és ünnepelnünk. Ám ugyanekkor egy másik,
még sokkal küzdelmesebb és fáradságosabb kaland kezdődik a mai napon. Ma
is érvényes, hogy nem lehet nagyobb a tanítvány mesterénél, sem a
szolga uránál. Ha a mi örök Főpapunknak küzdenie kellett és odaadnia
önmagát áldozatul a világ üdvösségéért, ezt mi sem kerülhetjük el, akik
az ő papságában részesültünk. Ne kíméld hát magadat, légy pap és áldozat
a rád bízott halhatatlan lelkekért, hiszen Te már nem vagy a magadé,
hanem Krisztusé, aki azért tett papjává, hogy az ő népét szolgáld, hogy
Róla tégy tanúságot az emberek előtt, ha kell, egészen életed
odaadásáig! Mi, akik ismerünk, tanúsíthatjuk, hogy számos természetes és
természetfeletti ajándékkal áldott meg a Mindenható. Ezek közül az
egyik legnagyobb az, hogy mindig is fáradhatatlanul kerested az
igazságot, és soha nem nyugodtál bele holmi féligazságokba, álértékekbe,
mellébeszélésbe. Ezért is választottad a dogmatikát szakterületednek és
szereztél belőle legmagasabb szintű képzettséget Rómában, a pápai
Gergely Egyetemen. Miután a szent katolikus hitben felismerted az
abszolút igazságot, („a Te fényedben látjuk az igazi fényt”) különös
képességet kaptál arra is, hogy ezt a hitet érthető és világos módon
továbbadd a hívőknek, de a hittől még távol járó keresőknek is. A hit
igazága megszabadít és legyőz minden rosszat. Ezért mondja ma
védőszented, Szent János evangélista: „Ezek megírattak, hogy higgyétek,
hogy Jézus a Krisztus az Isten Fia, és hogy hívén, életetek legyen az ő
nevében; mert boldogok, akik nem láttak és hittek.” Ugyancsak János
mondja első levelében: „Minden, ami Istentől született, meggyőzi a
világot; és ez a győzelem, mely meggyőzi a világot, a mi hitünk. Ki az,
aki meggyőzi a világot, mint aki hiszi, hogy Jézus az Isten Fia?” Győzd
meg hát a világot hiteddel, életeddel, világos tanításoddal, de
leginkább a Krisztus által alapított szentségek buzgó
kiszolgáltatásával, és mindenekelőtt a szentmiseáldozat napi
bemutatásával. A papnak, bár önmagában bűnös és gyarló ember, olyan
méltóság és hatalom adatott, mely az angyalokét is felülmúlja: ő meg
tudja jeleníteni Krisztust a földön. Meg tudja újítani az ő áldozatát.
Meg tudja szabadítani embertársait a legszörnyűbb bajtól: a kárhozatra
vivő bűntől, hiszen Krisztus megígérte neki: „akinek megbocsátod bűneit,
az bocsánatot nyer”. Bármilyen messzi sivatagba küld a sors, bármilyen
nyomorúságos körülmények közé, ahol megjelensz Te, Krisztus papja, ott
lehullnak a bűn bilincsei, onnan menekül a pokol, és a feltámadott
Krisztus megjelenése a legszentebb áldozatban virágzó kertté varázsolja
az emberi szívek sivatagját. A pap feladata lehozni a mennyet a földre.
Ezért mondhatjuk Szent Pio atya szavaival, hogy a világ inkább meg tudna
lenni nap nélkül, mint szentmise és az azt bemutató pap nélkül. A
szentmise a világmindenség legértékesebb kincse, és ezt a kincset tegnap
Rád bízta Teremtő Istened. Légy méltó erre az ajándékra és légy mindig
hálás érte! Ne félj hát a tövisektől, az előtted álló szakadékoktól és a
rád leselkedő vadállatoktól, hiszen Veled van Az, akinek megadatott
minden hatalom a mennyben és a földön, a Bárány, akit megöltek, de él,
Aki önmaga feláldozásával legyőzte a világot! Az ő szeretete feltétel
nélküli, az ő hűsége örökké megmarad. Hiszen megesküdött az Úr, és meg
nem bánja: „Pap vagy te mindörökké, Melkizedek rendje szerint.”
Az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése