Ismeretes, hogy Szeged egészen a 19. századig egymástól eléggé
elkülönült városrészekből, sőt önálló, autonóm városegységekből állott.
Felsőváros, Alsóváros, Palánk, azaz Belváros múltja mélyen belenyúlik a
középkorba. Rókus a 18. században, Móraváros és Újszeged a 19. század
folyamán, a környező telepek pedig már szinte szemünk láttára
bontakoztak ki.
Történelmi adataink szerint talán a Felsőváros tetszik valamennyi között
a legrégibbnek, illetőleg legjelentősebbnek, Már a bronzkorból vannak a
Sándor utcából leleteink, amelyek a mezőgazdasági élet ősrégi
virágzásáról tanúskodnak.
A történelmi kutatás csak a legújabb időkben derítette föl, hogy az
Árpád-korban Felsővároson Szent Miklós tiszteletére bencés apátság
virágzott. Más országos analógiákból következtetve, valamelyik
uralkodónk, talán éppen István első királyunk alapította. Mármost
tudjuk, hogy Miklós püspök a középkorban az útonjárók, kereskedők,
hajósok védőszentje volt. Ha az apátság patrónusául őt választották,
akkor ez nyilvánvalóan, azt is bizonyítja, hogy Szegednek legkésőbb a
12. században a sószállítás révén jelentős víziforgalma, kereskedelmi
élete is volt. Egyébként ismeretes, hogy a szegedi sóra vonatkozó első
adatunk 1183-ból való.
Visszatérve az apátsághoz, életéről nincs is több adatunk. A virágzását
tanúsító oklevél (1225) a szegedi latinbetűs íráskultúra legrégibb
emléke. A tatárjárás után nem támadt föl. Amikor ugyanis IV. Béla
Szegedet városi rangra emeli, és Tápét adományozza neki, a birtokba
iktatást Leontius szőregi apát kénytelen a király nevében elvégezni. A
Miklós-hagyomány szívósságára, gazdaságtörténeti és társadalmi
jelentőségére azonban jellemző, hogy a következő században (1318)
Szegedre, Felsővárosra települt dominikánusok templomuk titulusául
szintén Miklóst választják, nyilván a hajdani apátság romjain. Ő
különben a védőszentje a mostani, 18. században emelt templomnak is,
amelyben minoriták szolgáltak, és amely a tanács egykori szigorú
kikötése szerint szintén a középkori maradványokra épült.
Felsőváros másik, szintén Árpád-kori egyháza a Szent György tiszteletére
emelt plébániatemplom, amelynek maradványai megérték századunk első
évtizedét.
A középkorban a templomok elnevezései a társadalmi állapotokat,
gazdasági helyzetet is legtöbbször hűségesen tükrözik. Ezt a
Miklós-apátságnál is láttuk. Miután Szent György vitéz évszázadokon át
katonák, lovagok patrónusa volt, egyáltalán nem alaptalan az a
feltételezés, hogy a szegedi várnép itt Felsővároson, a vártól 5-10
percnyi járásra telepedett meg. Polgárosodása azonban nyilván hamar
bekövetkezett, hiszen a tiszai közlekedés, marosi sószállítás már a 13.
században virágjában volt.
Az urbanizáció gyors ütemét, a pénzgazdaság bontakozását mi sem igazolja
tanulságosabban, mint az a pápai adójegyzék, amely Jakab csanádi püspök
(1332-1343) felügyelete alatt készült. A benne említett pénznemek
között előfordul a parva moneta chegediensis, vagyis a szegedi aprópénz,
amely eddigi adataink szerint a kalocsai főegyházmegye területen volt
használatos. Ismeretes, hogy ebben az időben Szeged is ide tartozott.
Tudjuk, hogy a középkorban egyes gazdaságilag különösen fejlett városok
pénzverést jogot is nyertek az uralkodótól. Nyilván ez magyarázza a
szegedi ötvösség kivételes alföldi virágzását is a középkor folyamán.
Hogy e fejlődésben éppen Felsőváros járt az élen, az is bizonyítja, hogy
a szegedi főesperesség két plébániájának pápai tizede legmagasabb az
egész Alföldön: 1332-1337 között a palánki Dömötör-plébánia átlag 501, a
felsővárosi Szent György-plébánia pedig 549 báni dénárral adózik.
Felsőváros középkori autonómiájának bizonysága Zsigmond király oklevele
(1431), melyben Felsősziget (Felsewzygeth) számára csütörtöki napokra
szabad hetivásárt engedélyez.
Felsőváros középkori műveltségéről és gazdasági életéről tesz
tanúbizonyságot például a premontrei apácák Szentlélekről elnevezett
felsővárosi monostora (1511), amelynek emlékezetét az 1522. évi
tizedjegyzékben előforduló Szentlélek utca (plathea S. Spiritus) is
őrzi. A monostor magyar nyelvű kódexirodalmunk nagy jelentőségű,
Margitszigethez fogható műhelye, birtokában volt az Apor-kódex, a
hangjegyes, 1516-ban már meglevő, egyelőre kiadatlan Szegedi-kódex, itt
íródott a Lányi-kódex (1519), szellemi hatására született a
Pozsonyi-kódex (1520).
Köszönjük a SZEGED Panoráma oldalnak!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése