A helyzet komoly, ezért megfelelő
választ igényel. A gonosz abból szerzi erejét, hogy mi visszautasítjuk
Isten szeretetét. Megtanulni szeretni Istent: ez tehát az út, mely az
embert a megváltáshoz viszi. Így ír XVI. Benedek abban a 15 oldalas,
átfogó elemzésben, amelyet a Klerusblatt című német folyóirat
jelentetett meg és a CNA hírügynökség tett közzé – mi pedig a Vatican
News oldalának köszönhetően magyarul is olvashatjuk.
Köszönet Ferenc pápának
XVI. Benedek a februárban megtartott
találkozóból indul ki, amelyet a kiskorúak egyházi körökben való
védelmének szenteltek. Ezzel Ferenc pápa erős jelzést akart adni és újra
hitelessé tenni az egyházat, amely utat mutat az embereknek, és harcol a
pusztító erők ellen. Az emeritus pápának nincs közvetlen felelőssége
már a péteri küldetésben, ugyanakkor szeretne hozzájárulni néhány
megfontolással. Köszönetet mond Ferenc pápának mindazért, amit tesz,
hogy folyton megmutassa Isten világosságát előttünk, mely ma sem
alkonyult le.
Az 1968-as szexuális forradalom
A szöveg három részből áll. Az első
részben XVI. Benedek a társadalmi folyamatokat elemzi. Rámutat a 68-as
szexuális forradalom káros hatásaira és vadhajtásaira. Ennek egyik
következménye, hogy a pedofíliát nemcsak megengedhetőnek, hanem
előnyösnek tartották. Erre az időszakra tehető a papi hivatások
drasztikus csökkenése, a rengeteg laicizálás, és a katolikus
erkölcsteológia összeomlása, mely kezd utat engedni a relativista
kísértéseknek. Bizonyos teológiai irányzatok azt tanították, hogy nem
létezik abszolút jó és rossz, csupán viszonylagos értelmezések, amit az
adott pillanat dönt el. 1989-ben az ún. kölni nyilatkozatban 15
katolikus teológus felszólalt az egyház tanítása és II. János Pál pápa
ellen. Ebből született a Veritatis splendor – kezdetű enciklika
1993-ban, amely éppen a relativizmus ellen irányul. Bizonyos
cselekedetek ugyanis soha nem lehetnek jók. Az erkölcsteológia széles
skáláján megjelent az elmélet, miszerint az egyháznak nincs és nem is
lehet saját erkölcse. Ez a felfogás pedig gyökereiben vonja kétségbe az
egyház erkölcsi tekintélyét, és odavezet, hogy hallgatásra kényszeríti
azokban az esetekben, ahol határt kellene húzni igazság és hazugság
között.
Válság a papság és a szemináriumok körében
A szöveg második részében a nyugalmazott
pápa ennek a folyamatnak a hatásait vizsgálja a papság körében. Sok
szemináriumban homoszexuális klubok alakultak, melyek többé-kevésbé
nyíltan működtek. A Szentszék tudott ezekről a gondokról, bár nem
részletekbe menően. A II. vatikáni zsinatnak való megfelelést az addig
uralkodó hagyomány elleni kritikaként értelmezték, ezért egy új, modern
katolicizmust igyekeztek kidolgozni.
Ennek egyik példája, hogy a teológus Ratzinger könyveit egyes szemináriumokban csak titokban lehetett olvasni.
A pedofília gyökerei mélyre nyúlnak
XVI. Benedek aláhúzza, hogy a pedofília
kérdése csak a nyolcvanas évek második felében vált égető problémává.
Először csak lanyhán kezelték, a megvádolt papok jogait védték
olyannyira, hogy az lehetetlenné tette az elkövetők elítélését. Mivel az
egymás fedezésére kiépült rendszer túl erős volt, a kiskorúak elleni
visszaélések ügyeinek kezelését átutalták a Hittani Kongregáció
hatáskörébe. Így lehetővé vált a legsúlyosabb bűnök miatt kiszabható
legnagyobb büntetés, a laicizálás alkalmazása. Ugyanakkor további
késlekedéseket tapasztaltak, ezért Ferenc pápa újabb reformok mellett
döntött.
A gonosz ellen Istenhez kell fordulnunk
Az elemzés harmadik részében XVI. Benedek a lehetséges válaszokat keresi. A minket és a körülöttünk lévő világot fenyegető rossznak egyetlen ellenszere van: ha ráhagyatkozunk Istenre. Egy Isten nélküli világ értelmetlen. Megszűnik a rossz és a jó kritériuma, csak az erősebb törvénye uralkodik, a hatalom lesz az egyetlen vezérelv. Az igazság nem számít, sőt nem is létezik. A nyugati világ a magánszférába száműzte Istent, fokozatosan elveszítve az emberség ismertetőjegyét és mércéjét. Ennek pedig az embert pusztító rossz a következménye, mint amilyen a pedofília. Az a pedofília, amit nemrég még teljesen helyénvalónak gondoltak és egyre inkább elterjedt. Ma pedig döbbenten és megbotránkozva jövünk rá, hogy olyasmit követnek el gyermekeink és fiataljaink ellen, ami félő, hogy tönkreteszi őket.
Az pedig, hogy mindez az egyházban és a papok körében is elterjedhetett, még jobban föl kell, hogy rázzon és megbotránkoztasson bennünket.
Isten hiánya a társadalomban és az egyházban
Miként ölthetett ekkora mértéket a
pedofília? – teszi föl a kérdést a nyugalmazott pápa. A válasz végső
értelmezésben Isten hiányában rejlik. Még mi, keresztények és papok sem
szívesen beszélünk Istenről, mert nem tűnik gyakorlatilag hasznosnak. A
II. világháború utáni Németország alkotmánya egyértelműen hivatkozott
Istenre. Ötven évvel később már az európai alkotmány előszavában sem
szerepelhetett az utalás Istenre. Istenre úgy tekintenek, mint egy kis
csoport pártügyére, mely nem szolgálhat mércéül az egész közösség
számára. Ebben a döntésben tükröződik a nyugat helyzete, amelyben Isten
egy kisebbség magánügye lett.
Az eucharisztiához vissza kell találni
Mi a teendő akkor? XVI. Benedek szerint
vissza kell találnunk Istenhez, engedelmeskednünk kell neki. Újra benne
kell fölismernünk életünk alapját. Az Eucharisztiának vissza kell adnunk
az őt megillető, központi helyet. Nem redukálhatjuk le az
Oltáriszentséget puszta formalitássá, amit a csupán keresztelőkkor,
esküvőkkor és temetésekkor templomba menő katolikusok rutinszerűen
vesznek magukhoz. Nem egy általunk kreált új egyházra van szükség, hanem
a hit megújítására, mely a szentségben nekünk ajándékozott Jézus
Krisztus valóságában gyökerezik. Az egyházban elkövetett papi
visszaélési botrányok odavezettek, hogy az egyházat egy rosszul sikerült
dolognak tekintik, amit saját kezűleg kell újra formálni. Ez azonban
hiba, mert a magunk gyártotta egyház nem képviselhet semmilyen reményt.
Az egyház ma meghal a lelkekben – utalt Romano Guardini egyik mondatára a
nyugalmazott pápa. Ma nagyrészt úgy tekintenek az egyházra, mint egy
politikai apparátusra. Gyakran maguk a püspökök is politikai értelemben
beszélnek az egyház jövőjéről.
Az ördög kísértése a saját gyártmányú egyház
Az ördög műve, hogy bebizonyítsa, csak
rossz emberek vannak az egyházban, ezzel befeketítve magát Istent is.
Ugyanakkor nemcsak rossz halak vannak és konkoly, hanem az Isten által
elvetett jó magvak és jó halak is. Ezért fontos egyformán hangsúlyozni
mindkettőt, hogy az igazságot szolgáljuk. Az általunk kreált jobb egyház
valójában az ördög ötlete, aki el akar távolítani minket Istentől. Az
egyház ma is szent és elpusztíthatatlan. Ma is sok ember hisz, szenved
és szeret alázatosan, akikben megmutatkozik az igaz Isten, a szerető
Isten.
Ma is vannak tanúságtevők a világon, csak észre kell vennünk és meg kell hallgatnunk őket.
Helyet kell teremtenünk a hitélet számára. Ezek ma az igehirdetés nagy feladatai.
XVI. Benedek írása köszönetnyilvánítással zárul a jelenlegi pápa felé.
Forrás: Vatican News
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése