Aki földi királyhoz kihallgatásra
megy, az tiszteletből ünnepélyes öltözetet vesz föl: épen így a pap is,
ha az oltárnál a legmagasabb király előtt megjelenik. A pap az oltárnál
külön öltözetet használ annak jelképezésére, hogy ő ott nem saját
hatalmából cselekszik, hanem mint Krisztus Urunk helyettese. Már az
ószövetségben külön ruhákat írt elő az Úr az istentisztelet számára. A
miseöltözet az apostolok korából származik.
A szentmisénél hat ruhadarab használatos, úgymint a vállkendő, a miseing, az öv, a karkötő, a stóla és a miseruha.
A vállkendőt keleten a nyak befödésére szokták használni. A papok
régebben a fej befödésére használták, hogy a szentmise alatt ne
szórakozzanak könnyen. A szerzetes papoknál ma is szokásban van a fej
befödése. Világi papoknál most is a nyak és vállaknak befödésére
használják. A vállkendő arra a kendőre emlékeztet bennünket, mellyel az
Úr Jézus kínzói bekötötték szemeit és kezdték arcul verni, mondván:
«Találd el, kicsoda az, aki megütött?» A vállkendő arra inti a papokat
és híveket, hogy a szentmise alatt szemeiket őrizet alatt tartsák,
űzzenek ki elméjükből minden földi gondot, szórakozást és áhítattal arra
a fölséges áldozatra gondoljanak, melyet Jézus Krisztus az ő mennyei
Atyjának a pap kezei által bemutat.
A miseing (alba) a földig leérő fehér vászonruha. Keleten szokásban volt
ünnepélyes alkalmakkor, midőn tisztán kellett megjelenni, fehér ruhát
viselni. Ilyen ruhát kapott például a menyegzőre meghívott ember a
lakodalmasok termébe való belépéskor; ezen menyegzői öltönyt említi fel
Krisztus Urunk a menyegzőről szóló példabeszédében. A miseing emlékeztet
arra a fehér gúnyöltözetre, melyet Heródes az Üdvözítőre adott. Így
csúfolják meg Jézust ma is, akik nem imádkozni mennek a templomba, hanem
csak szemhizlalás végett, vagy hogy mutogassák bársonyuk és selymök
hitvány rongyait, vagy hogy másokat rostálgassanak. Ezeknek szól az Úr
ítélete: «Az én házam imádság háza, ti pedig azt latrok barlangjává
tettétek.» (Luk. 19, 46.) A miseing fehér színe int bennünket, hogy
tiszta szívvel jelenjünk meg a szentmisén, mert imádságod,
misehallgatásod és másnemű jócselekedeted mindaddig kárba vész, hiába
leszen, míg meg nem tisztítod lelkedet a bűnbánat könnyeiben, a
penitenciatartás szentségében; mert Istennek csak a megtisztult lelkek
fohászaiban telik öröme.
Az öv azon zsinór, mellyel a miseinget megerősítik, hogy a papot a
járásban ne akadályozza. A keletieknél szokásban volt utazás alkalmával,
valamint munka közben a hosszú ruhát övvel felkötni. Ez az öv a kötelet
jelenti, mellyel édes Üdvözítőnket az oszlophoz kötözték, mikor
kegyetlenül megostorozták és arra int mindnyájunkat, hogy kötözzük meg
mi is szenvedélyeinket, különösen a test rendetlen vágyait, hogy meg ne
fertőztessük testünket a rút, tisztátalan, állati bűnökkel.
A karkötő, vagyis izzadtság-kendő kezdetben vászonkendő volt, melyet a
bal karon hordtak, s mellyel a pap az izzadtságot törölte le. (Szűk
rejtekhelyeken miséztek, katakombákban; vagy a meghatottság könnyei.) Ma
olyan anyagból van, mint a miseruha. Veronika kendőjére emlékeztet...
Jézus vigasztalta a kesergő asszonyokat. Amikor ínség, szomorúság ér
bennünket, mikor azt gondolod, hogy téged, bűnös embert, még Isten sem
hallgat meg; mikor az emberek eltaszítanak maguktól, megvetnek és úgy
állsz a földön, mint egy apátlan-anyátlan árva, ó akkor kelj föl, jöjj a
templomba szentmisére, kérj Jézustól vigasztalást, segítséget és
bizonyára meg fogsz enyhülni.
A stóla két széles szalag, melyek a nyakról a mellen keresztül függnek
le és felül össze vannak varrva. Ez is a miseruha kelméjéből készült. A
papi hatalom és méltóság jele, azért mindig fölveszi ezt, ha szentel,
prédikál, gyóntat, miséz. A pap Krisztus helyettese s ugyanazt teszi a
szentmisében. Ép ezekért tisztelet illeti meg. Megrovásra méltó a
különféle babonaság... például ha valaki válogat, hogy melyik pap
végezze az ő szentmiséjét, vagy melyiken akar jelen lenni, mert minden
pap egyenlő hatalommal bír, nem az ő jámborságától függ a szentmise
ereje; végtelen értékű az mindig.
A tulajdonképpeni miseruha díszes öltöny, mely a mellet és a hátat
betakarja és körülbelül a térdig ér, felül nyílása van a fej számára,
innen a név: casula vagyis házacska. Ezen a ruhán elől is, hátul is
kereszt szokott lenni és jelenti Krisztus keresztjét, melyet tulajdon
vállain vitt a Golgotára, és melyre rászegezték, s amelyen három órai
iszonyatos haláltusa között kiadta lelkét. A miseruha elején a kereszt
azért van, hogy soha el ne felejtsük, hogy mindig szem előtt tartsuk a
szent keresztet és jusson eszünkbe, mily drága áron váltott meg Jézus
bennünket. A miseruha hátulján a kereszt azért van, hogy Krisztus
példájára a földi bajokat, csapásokat, bántalmakat békével tűrjük, mert
Jézussal, a mi Urunkkal csak úgy dicsőíttetünk meg, ha Jézussal, a mi
Urunkkal békével hordozzuk keresztünket; azért mondja Krisztus Urunk:
«Aki nem viseli keresztjét és nem jő utánam, nem lehet az én
tanítványom.» (Luk. 14, 27.)
A misén kívül a pap az ő hivatalos ténykedései közben rendesen rövid
albát visel, amit karingnek nevezünk. Ünnepélyes alkalmakkor ezenfelül
palástot (pluviale). Ha ünnepélyesség alkalmával a papnak még más papok
is segédkeznek (assistálnak), akkor ezeknek is külön ruhájuk van
(dalmatika).
A miseruha színei
Különféle ünnepeken különféle színű miseruhát ölt magára a miséző pap.
Igy némelykor fehérben miséz. A fehér szín az ártatlanságot, tisztaságot
jelenti, azért az egyház a fehér színt Üdvözítőnk, továbbá szűz Mária,
valamint a hitvallók és szent szüzek ünnepein használja. A piros szín a
szeretet és vértanúság színe, azért pirosban misézik a pap pünkösdkor,
mikor a szeretet Istene apostolaira szállott, és vértanúk ünnepein, akik
Jézus iránt való szeretetből vérüket ontották. A zöld a remény színe,
rendesen olyan vasárnapokon használtatik, amelyekre semmi ünnep, vagy
szentnek napja nem esik és azt jelenti, hogy Krisztus által van
reménységünk a mennyországra. A kék vagy viola szín a bánat és törödelem
színe, ádventben, nagybőjtben, búzaszentelő és keresztjáró napokon
használtatik. A fekete szín a gyász színe, azért használjuk
nagypénteken, halottas szentmisében és temetéseknél. Ez a szín azt
kiáltja felénk: Ember! Emlékezzél meg, hogy porból lettél, porrá válsz.
Rövid az élet, lelked hamarosan az ítélő Bíró elé áll; boldog lész, ha
itt a földön üdvösségeden szorgalmasan munkálkodtál; de jaj neked, ha
hivalkodva támolyogsz a világ piacán, mert mint haszontalan szolga ki
fogsz vetteni a külső sötétségre, ahol sírás lesz és fogak csikorgatása.
mb. [Marton Bernát OP]
(Rózsafüzér Királynéja. Képes havi
folyóirat. A Rózsafüzértársulatok hivatalos lapja. Szerk.: P. Marton
Bernát OP. M. O. P. XLVI. évfolyam, 1. szám, 1930. február. 51-54. old.
Egyről-másról című rovat)
Forrás: http://romaikatolikus.blogspot.hu
Forrás: http://romaikatolikus.blogspot.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése