II.
A PARADICSOM
ZAVARTALANUL boldognak akarta Isten az
embert, s úgy teremtette, hogy az ember, az ő képmása, boldog legyen
földi életében, s e földi élet után halál nélkül költözzék át az örök
boldogság honába. E föld maga a boldogság helye volt. »Az Úr kezdetben –
mondja a Szentírás – megalkotta a gyönyörűség paradicsomát... s az
embert a paradicsomba helyezte.« (Mózes 1, 12, 2, 8.) Minő lehetett ez a
paradicsom, a boldogság helye, melyben az egész természet az ember
boldogítására, örömére szolgált! Ha a szentatyákat kérdezzük, például
nagy szent Vazult, azt mondják: a paradicsomban az egész természet, ég
és föld, virág, növény, állat, a legnagyobb összhangban törekedett az
ember boldogítására. A paradicsomban nem volt vihar, nem volt dermesztő
hideg, vagy égető meleg; az állatok nem voltak elvadulva, hogy tőlük
félni kellett volna; a föld nem termett tüskét, kórót, mindez csak a
bűnbeesés óta van. Egy szellemes újkori író, Stolz Albán, következő
gondolatot írja le naplójában: »Isten azzal is büntette az embernek a
föld királyának bűnét, aki Ura ellen lázadott fel, hogy szétdúlta
országát, a földet, s fellázította ellene a természetet.«
Miért
röppen el félénken a kis madár, ha ember közelít feléje? Miért iramlik a
dámvad, a szarvas az ember elől az erdők mélyébe? Miért nem közelítenek
ezek az emberhez, hisz az ember az ő királyuk? Miért merészli a tigris,
az oroszlán megtámadni az embert, ahelyett, hogy hódolva simulna hozzá?
Az egész természeten, még az állatvilágban is észrevehető, mondja Stolz
Albán, a bűn lehelete, a bűn átka.
Mindez nem volt a
paradicsomban; ott az egész természet hódolt az Isten kegyelmében levő
embernek, a föld királyának; a természet összes jelenségeiben az embert
boldogította, s Istenhez vezérelte.
Ebben a paradicsomban látják a
szentatyák szűz Mária első előképét. »Te vagy a paradicsom – mondja a
boldogságos Szűzről szent Efrem –, te vagy az ártatlanság és szentség
földje.« (Sermo de Laudibus B. M. V.) A boldogságos Szűz, mint a
paradicsom, ment volt a bűn átkától; az ő szíve, mint a paradicsom, ment
volt minden vihartól, a szenvedélyek viharaitól; az ő szíve telve volt
az erény legszebb virágaival. »Üdvözlégy, mondja damaskusi szent János,
üdvözlégy te paradicsom; boldogabb vagy te amaz ős édennél, mert benned
az erény virágai virágoztak és belőled az élet fája fakadt.« (Oratio 2.
in Deiparae nativitate.) És szent Germán püspök nem talál elég szavat e
második paradicsom szépségének leírására: »Üdvözlégy – mondja e szent
püspök – Istennek legkedvesebb s eszes paradicsoma..., melyben szép
virágzó liliom s hervadhatatlan rózsa terem.« (Oratio in Deip. nativ.)
Mennyire különbözik Szűz Mária szívétől a mi szívünk! Szívünket
hányszor korbácsolták fel a szenvedélyek viharai; hányszor járta át
szívünket a bűnös vágyak s indulatok égető heve, vagy a közönyösség
dermesztő hidege! Ha a boldogságos Szűzhöz akarunk hasonlók lenni, ha az
ő képét akarjuk szívünkbe vésni, akkor küzdenünk kell a közöny, a
szenvedély s a bűn ellen.
Mint az ember egykor a paradicsomban
csak boldogságot s gyönyört talált, s őt ott minden az éghez, Istenhez
vezette: úgy ez a második paradicsom is, ez a »gyönyörűség kertje«,
mint őt egy régi egyházi ének nevezi, az embert Istenre emlékezteti,
Istenhez vezeti; itt Szűz Máriánál, ez élő paradicsomnál boldogságot
talál az emberi szív. A szenvedő Szűz Máriához siet, mert nála enyhülést
talál a szív keservében, bánatában; Szűz Mária, e paradicsom, közelében
jól érzi magát, boldognak érzi magát az ember: ezért van annyira
elterjedve a Mária-tisztelet.
Az első paradicsomban nem tűrte meg
Isten a bűnt; amint Ádám és Éva vétkeztek, Isten kiűzte őket a
paradicsomból, s kérubot állított lángoló karddal a paradicsom elé, hogy
ebben a bűn többé be ne férkőzzék. A második paradicsom, a boldogságos
Szűz, még jobban ment a bűntől: ezt a bűnnek érintenie sem volt szabad.
Ezért mondja Szűz Máriáról Proklus (Oratio 4. in Dom. nativitate.): »a
paradicsomnál is dicsőbb vagy»«, s damaskusi szent János: »amaz ős
paradicsomnál is szentebb s istenibb vagy te«. (Oratio 1. in Deip.
Dormitione.)
A boldogságos Szűz, Isten ez élő paradicsoma meg
volt kímélve fogantatása első percétől fogva a bűn leheletétől – ebbe a
paradicsomba nem férkőzhetett kígyó alakjában a sátán, a bűn. »Ebbe a
paradicsomba – mondja damaskusi János – a sátán nem talált utat.« Azért,
ha mi e paradicsomhoz akarunk közeledni, hogy itt boldogságot s örömet
szerezzünk lelkünknek, ki kell szívünkből vetni mindent bűnt és bűnös
hajlamot.
De miért őrizte Isten oly nagyon a bűn leheletétől is e
második paradicsomot? Minden ember bűnben fogantatik, bűnben születik,
csak Szűz Mária nem; miért e kiváltság? Azért őrizte Isten Szűz Máriát
még a bűn árnyékától is, mert az ő szívéből kellett az Üdvözítőnek
fakadnia. »Te – mondja damaskusi szent János –, Te vagy a lelki
paradicsom, ama égi szentebb és istenibb. Abban csak Ádám tartózkodott,
míg benned maga az Úr, ki az égből szállt alá.« (Oratio 2. in Deiparae
nativ.)
Akik Isten szolgálatára szentelik magukat, azoknak
folyton e szép hasonlatot, előképet kellene szemeik előtt tartaniok. Ha
azt akarjuk, hogy Isten lakozzék szívünkben, szívünket tisztává,
szentté, a paradicsomhoz hasonlóvá kell tennünk. Isten csak oly szívben
foglal helyet, melyből a bűn száműzve van.
(Dr. Mihályfi Ákos
cisztercita, villersi apát, egyetemi ny. r. tanár: Szűz Mária az
ó-szövetségben. Májusi elmélkedések. Második, átdolgozott kiadás.
Budapest, 1929. Szent István Társulat-Stephaneum Nyomda és Könyvkiadó
Rt. Nihil obstat. Dr. Nicolaus Töttössy censor dioecesanus. Nr. 875.
Imprimatur. Strigonii, die 5. Martii, 1929. Dr. Julius Walter el.
Episc., vic. gen. Imprimi permittitur. Zircii, die 18. Martii, 1929. Dr.
Adolphus Werner O. Cist. Abbas. 10-15. old.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése