Ha a szent vér a földre vagy az oltár
keretére (de nem az oltárkőre) cseppen, ezt amint észreveszi a pap,
nyelvével fölnyalja s a helyet megjelöli. Mise után késsel vagy más
szerszámmal azt a helyet fölvakarja s az így fölvakart forgácsot
elégeti, ennek hamuját a sacrariumba dobja; a kést, melyet használt,
vízzel leöblíti s ezen vizet is a sacrariumba önti. Ha a szent vér az
oltárkőre cseppent, a vércseppet fölnyalja s később az oltárkövet jól
megmossa, a vizet a sacrariumba önti. Ugyanígy jár el, ha a szent vér
a kehely lábára vagy a patenára cseppent, ez esetben a vizet, mellyel a
patenát vagy a kehely lábát megmossa, magához is veheti.
Ha a szent vér valamely ruhára cseppen, a
corporaléra, oltárterítőre, a miseruhára, oltárszőnyegre – ez esetben
is föl kell azt nyalni ( ha ez lehetséges és undort nem kelt); az illető
ruhát pedig háromszor kell egy kehely fölött megmosni s a víz a
sacrariumba öntendő.
A rubrika ezen intézkedései lényegében
súlyos bűn terhe alatt köteleznek; aki tehát, ha a szent vér
kifreccsent, semmi gondot nem fordít arra, hogy a szent vér minden
tiszteletlenségtől megóvassék, mindenesetre súlyos bűnt követ el; míg,
aki az illető ruhát csak egyszer és nem háromszor mosná meg, vagy a
padlót nem vakarná föl, hanem csak megmosná, nem követne el súlyos
bűnt. Ha a kehely feldől, a kifolyt szent vérrel úgy kell eljárni,
mint föntebb mondottuk, t.i. azt a nyelvvel kell fölnyalni; ha maradt a
kehelyben a szent vérből, azzal a misét folytatni kell; ha azonban nem
marad benne semmi, a kelyhet újból kell konszekrálni.
Ha a szentostya a földre esik, a
helyet, ahová esett, föl kell mosni vagy vakarni s a vizet vagy
forgácsot a sacrariumba dobni. Éppígy meg kell mosni az oltárterítőt,
szőnyeget, ruhát stb., amire a szentostya esett s a víz a sacrariumba
öntendő.
________[1] A nyilvános bűnbánat idejében 40 napi bűnbánat volt azon papra kiróva, akinek hanyagsága folytán, a szent vérből egy csepp a földre hullott, háromnapi, ha az oltárra, négynapi, ha az első oltárterítőre, kilencnapi, ha még alább és 20 napi, ha a legalsó oltárterítőre is átivódott. V.ö. De Herdt, Sacrae liturgiae praxis II. nr. 186.
(Forrás: Dr. Mihályfi Ákos: A nyilvános istentisztelet, egyetemi előadások a lelkipásztorkodástan köréből. Szent István Társulat, Budapest, 1923.)
Átvéve: katolikusvalasz.blog.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése