2013. június 14., péntek

Sancte Antoni de Padua, ora pro nobis!

Vicente Carducho 
Páduai Szent Antal látomása (1631)
Ferences templomokban szokás minden év júniusában, Páduai Szent Antal ünnepén a liliomszentelés és a kisgyermekek megáldása. 2013-as élményem, a szertartás alatt megfogalmazódott gondolataim összefoglalása az alábbi fejtegetés.

Jól tudjuk, hogy néhány száz esztendővel ezelőtt a nyilvános egyházi és világi események nem úgy folytak, mint manapság. Mozart korában egy hangverseny inkább hasonlított egy mai rockkocsma-beli estéhez, mint a MÜPA bármelyik rendezvényéhez. A közönség nem öltönyben és nyakkendőben ült a székein, s fegyelmezettnek sem volt mondható. Beszélgetés, kiabálás, szoptatós anyák és gyermekeik jelenléte fűszerezte az estét, mert ezek az emberek szórakozni jártak oda, nem egy jeles kulturális eseményen akartak részt venni. Szerencséjük volt, legalább jó zenét hallhattak, ha hallották egyáltalán a körülöttük lévő zajtól...

Ugyanez érvényes az egyházi eseményekre is, amelyek hajdan társadalmi eseményeknek minősültek, ahol összegyűlt a város apraja nagyja, s bizony itt sem lehetett letagadni egy kis piaci hangulatot.

Van már tíz-tizenkét esztendeje is, hogy a csíksomlyói pünkösdi búcsúba zarándokoltunk szülővárosom híveivel. A 12 órás vonatozást követően, éjjel egy óra után megérkezve a kegytemplomba a fent illusztrált kép fogadott: felnőttek és gyermekek tömegei, mindenki ott húzódott meg, ahol tudott, padokban, mellékoltárok dobogóin, egymás hegyén-hátán, természetesen mindannyian a kevéssé pihentető „alszom, ahogy tudok” testhelyzetben. Mindeközben zarándokok hosszú sora araszolt a kegyszobor felé, a szokásos Szűzanya-látogatást elvégzendő. Az egyik mellékoltár sarkán –nem éppen a liturgia szellemétől átittasodva– egy újságpapírból kicsomagolt szalonnadarab éktelenkedett a hozzá illő kellékekkel, késsel, hagymával ékesítve. Ez tehát egy élettel telített zarándoklat képe, a messzi Erdélyországból.

Donatello
Madonna a Gyermekkel, Szent Ferenc és Szent Antal társaságában (1448)

Ha összehasonlítjuk a hangverseny és a liturgia végzésének egykori módját, azt látjuk, hogy ideális esetben mindenki végezte a maga dolgát. A kocsmahangulatú koncert azért működhetett, mert a zenészek (akik, tegyük hozzá, nem is voltak mindig abban a helyzetben, hogy az eléjük tett zeneművet kigyakorolhassák) nem akarták mindenáron szórakoztatni a népet, az ő egyetlen feladatuk a mű eljátszása volt. A közönség pedig nem akarta mindenáron hallani és élvezni az előadást, amely ilyenformán háttérként szolgált az egyéb fontos teendők elvégzéséhez (az aktuális ügyek megbeszélése, a felszolgált italok elfogyasztása, gyerekek fenyítése stb.). Ugyanez érvényes a liturgikus eseményekre is: a papság és az asszisztencia végezte a maga dolgát, a nép pedig többé-kevésbé igyekezett bekapcsolódni az eseményekbe, lehetőségeihez mérten. Mindkét fél tudta, hogy mi a dolga (vagy mi nem), és ennek függvényében viselkedett.

Most ugorjunk vissza 2013-ba, és tekintsük meg, miként történik mindez a Szent Antal-napi liliomszentelés és kisgyermekek megáldása alatt, Magyarország egy bizonyos pontján. A nép megjelenésében semmiben sem különbözik a fent leírtaktól, talán annyiban, hogy a szülök görcsösek és mindent elkövetnek annak érdekében, hogy gyermekük –jól nevelt lurkóhoz illően– maradjon csendben, lábával ne dobogjon, sírni ne sírjon, és lehetőleg ne szaladjon az oltár közelébe, egyszóval ne zavarja a szertartást. („Figyelj oda, kisfiam”, mondja a fegyelmezett anyuka négy éves gyermekének.) A templomban az első pillanattól kezdve éktelen a lárma, a nyüzsgés, a gyerekzsivajt csak felerősíti a templom kitűnő akusztikája. A szertartást vezető szerzetes mindent elkövet, hogy tevékenysége (divatos szófordulattal élve) átmenjen, az összegyűltek számára felfogott legyen és személyesen hozzájuk szóljon. Ez elsősorban erőltetett, természetellenesen hangos beszédéből, no meg abból látszik, hogy a gyerekek „igénye és szájíze” szerint (???) eltorzított hangon próbálja megszólítani őket, kb. úgy, ahogyan a bábhős Vitéz László szólongatja az ördögöt. Mivel a hangzavar elég határozott, ez a szándéka nem valósul meg, így az egész szertartás (érzésem szerint) kudarcba fullad, az előadás megbukik. Azt mondanom sem kell, hogy a ceremónia prózában zajlik, egy-két népének beillesztésével. Végső soron hogy is hangzana Vitéz László hangján, gregorián dallamon az „Adjutorium nostrum in nomine Domini” verzikulus...?

Bár kissé furcsának tűnhet, én mégis a korábban vázolt modell mellett teszem le a voksomat, mert ez jobban megfelel a X. Szent Piusz pápa által lefektetett alapelveknek, melyek szerint a liturgia minden szereplője azt és csak azt tegye, ami a törvények szerint rá vonatkozik, azt viszont tegye is meg. A barokk modell ugyan a legkevésbé sem ideális, de ott legalább sem a zenészek, sem az egyháziak, sem a közönség, sem a hívek nincsenek szereptévesztésben, és nem akarnak mindenáron olyat, ami nem tartozik a dolog lényegéhez. A 2013-as történet nem fordulhat elő ideális liturgikus környezetben, ahol a papság végzi a saját dolgát, s ahol a nép, bár jelen van, de nem gondolja, hogy rajta olyan sok minden múlhat... (Csak zárójelben: a szentmise kegyelmei objektív értelemben ugyanúgy kiáradnak a távol levőkre, mint a templom első padjában ülőkre, az áldozókra, mint a nem áldozókra, a síró gyermekekre, mint ideges szüleikre. Természetesen szubjektíve ez már nem áll.)

Amúgy meg, adja Isten, hogy a nemesen, méltó módon végzett liturgikus szertartásokat egyre több vallásosan nevelt kisgyermek zsivaja zavarja meg!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése