I. Katolicitás és evilági lét
Általánosságban
igaz, hogy a tudatosan keresztény ember bármilyen evilági társadalmi
berendezkedés és működési mechanizmus közepette képes kell, hogy legyen
tanúságot tenni Krisztus tanításáról. Igazságként hisszük, hogy az
Anyaszentegyház és maga a katolicizmus sem evilági fogalom, amelyet
valamely politikai világnézet szintjén kellene időszerűvé tenni.
Ez
azonban nem jelenti azt, hogy a vallás magánügy — ellenkezőleg: hitünket
ebben a világban kell megélnünk, és a hitbeli tanításoknak itt kell
érvényt szereznünk, hiszen ebben a világban készülünk a mennyek
országára. Az ún. „világnézeti semlegesség” nem erény a katolikus ember
számára, és hitetlen vélekedés az, hogy az Egyház a társadalom, a
közösség és az egyén dolgaiban illetéktelen lenne.
A világban
megmutatkozó válság gyökere az, hogy az ember saját magát állította
Isten helyébe, ezáltal a világ középpontjába. Minket ez a válság arra
ösztönöz, hogy a lehető legnagyobb nyomatékkal hangoztassuk az igazság
és a béke iránti ragaszkodásunkat.
Az Anyaszentegyház hitet és
erkölcsöt érintő szolgálata mellett nem elhanyagolható az sem, hogy
miközben liturgiájával biztosítja a szentségi életet és tanításában
sértetlenül őrzi, sőt kifejti a hitletéteményt, olyan viszony
kialakítására törekszik a társadalmi rendszerekkel és e rendszerekben,
amely a lelkek üdvösségének elősegítését szolgálja.
A nem evilági
renddel való érintkezést ebben a világban legjobban a hierarchiában
(szent rend) való létezés segíti az egyén nagyon is anyagi
környezetében. A profán, természetes világ önmagában tökéletlen:
metafizikai távlatokat és értelmet csak azzal a természetfölötti
tartalommal kap, amelyet az Egyház közvetít neki. Ehhez képest a nyugati
kultúra mai, keresztényietlen állapotában a hedonizmus, az
individualizmus, a materializmus kivételes erővel kísért, általuk a
mindennapi élet esetlegességei szakralizálódnak, a szentséget
közvetíteni hivatott Egyház helyzete pedig deszakralizálódik és egy
„társadalmi lobbi” szintjére süllyed. A jelenleg érvényesülő szabadelvű
tömeguralom törékenységét és képmutatását jelzi, hogy a korlátlan emberi
jogokra és a tömeges fogyasztásra mint társadalmi értékmérőre és
kohéziós erőre hivatkozik, és valamiféle erkölcsi emancipációra alapozza
uralma fenntartásának eszközeit. Jelenleg egyetlen államban, egyetlen
evilági társadalmi berendezkedésben sincsenek meg a metafizikai,
természetfölöttit szolgáló keretek, a modern Európát katolicizmus és
kereszténység nélküli, vagy egyenesen katolikus- vagy keresztényellenes
tartalmak és vezérlő elvek működtetik.
A katolikus hívő erkölcsi
feladata a respiritualizáció a jelenleg normaként ható hétköznapi
materializmus ellenében. A katolikus hívő célja nem a népszerűség és
biztosan nem a korszerűség, hanem a hűség Egyházához, katolikus hitéhez.
A szentségek vétele által, az igaz tanítás megvallásában és az egyházi
hierarchiába illeszkedve akkor is tagja Jézus Krisztus titokzatos
testének, ha a társadalmi berendezkedés nem ösztönzi, sőt ellentétes
értékrend keretei közé kényszeríti. Az állam soha nem tudja biztosítani
azt, hogy a mennyek országa már e világon bekövetkezzék, de meg kell
gátolnia, hogy egy infernális, ember alatti mérce érvényesüljön a
mindennapokban. Különösen találóak a Megváltó szavai ezekben a napokban:
„Ha a világból volnátok, a világ, mint övéit szeretne titeket. De mivel
nem vagytok e világból valóak — hanem kiválasztottalak titeket a
világból —, gyűlöl titeket a világ.” (Jn 15,19)
Folytatjuk...
Quantum potes, tantum aude - Alácsi Ervin blogja
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése