2018. december 29., szombat

December 29.: A Magyar kártya napja

Hamarosan elbúcsúztatjuk az Óévet és ebből az alkalomból hoztam nektek egy rendhagyó kedves és humoros kis történetet 😊

Bakancsos imádság


„Vasárnapi istentiszteletre rukkolt az ezred, a legénység szép illedelmesen fohászkodott az istenhez, a szűz Máriához és a szentekhez, a kikről különben is mentül gyakrabban megszoktak emlékezni fenszóval. Csak egy fekete bajuszú fikkancsos csinált stiklit: kihúzott valahonnan a kelebiből egy franczia kártyát, és azt egész nyilvánvalón kirakta maga elé apróbb-nagyobb csoportokba.

Meglátja ezt a jelenvaló strázsamester, megbosszankodik, ráparancsol a katonára, hogy eltegye azt a kártyát, de mindjárt; a mire az nem csak hogy rá nem hederített, de sőt felelet nélkül tovább mulatta magát a kártyák kirakásával.

Táborjelenet





















- Na kutya, hát lakolsz, dörmöge a bosszús strázsamester; templom végén be is jelentette a kapitánynak.

A kapitany nagy indulatba jött.

- Mi okra nézve botránkodott kend a templomban a kártyázással? Nem tudja kend, hogy ez oly törvény törés, a mely egyenest csak a regement büntetésének kiszolgáltatásával orvosolható.

- Megkövetem kapitány úr, felelt a baka, én úgy ítélnem, hogy senkit nem botránkoztattam meg.

- Ez csak a kend tökéletlen ítélete; nem elég, hogy megmentse a büntetéstől. Káplár, rántsa rá.

A kártyás baka erre megkérte a kapitányt, adjon neki módot ártatlansága bebizonyítására. A kapitány kíváncsi volt rá, megengedte. Erre a baka elővette a kártyát, és kezdte kirakosgatni maga elé, hogy kimagyarázza elkövetett cselekedetének istenes voltát. Így beszélt:

- Mikor a túzt, vagy egyest néztem a templomban, mindjárt szívembe és elmémbe oldott, hogy egy az isten.

- A két szem jelenti Krisztus urunknak istenségét és emberségét.

- A hármas kártya bizonyítja az egy istennek három személyét.

- A négyes a négy evangelistát tanítja: Mátét, Márkot, Jánost és Lukácsot.

- Mikor az ötszemet megláttam, fájdalmas szívvel emlékeztem meg Krisztus urunknak vérrel habzott öt mélységes sebére.

- A hatszem arra emlékeztet, hogy isten hat nap teremtette a világot.

- A hetes jelenti a hét szentséget.

- A nyolczas azon gondolatra vezet, hogy a vízözön után nyolcz lélek maradt életben, Noé patriarcha s három fia, feleségestül.

- A kilenczes azon kilencz háládatlan meg tisztított poklosokat adja elő, kiknek csak tizedike ment Krisztusnak hálát adni.

- A tízszem az Isten által Mózesnek a Sínain adott tíz parancsot jelenti.

- Ez a nagy felső, - az a makk-felső nem becsületes. A többi három filkó az a három hóhér, aki Krisztus urunkat a zsidók kívánságára

Pilátus jóváhagyásával megfeszítették.

- A négy dáma vagy is négy alsó között ez az első jelenti nekem a Szűz Máriát. Ez a három pedig azon szent asszonyokat, a kik húsvét hajnalban drága keneteket vittek a koporsóhoz a teste megkenni.

- A négy királyok elseje a született Jézus, mint a zsidók. királya. A másik három pedig az őt megkereső és megajándékozó külső országi kiralyok: Gáspár, Meliher és Baltazár.

- Ha a makkot meglátom, azonnal eszembe jut a tölgy, mely a makkot termi, mely fának nemén feszíttetett meg a Krisztus. A zöld szín előmbe adja Iskariotes Júdás csalfaságát. A veres szív formát mutat, jelenti szent Pál apostolnak töredelmes, és megtérő szívét.

Az utolsó szín pedig, mely a makkhoz hasonló, azon hóhérokat, kik a négy katonával sorsot vetettek a Krisztus köntösére.

- Az egész kártyának 4 színe által értem az esztendő 4 szakát: a tizenkettes által a 12 hónapot, kártya 52 darabja által az 52 hetet; van rajtok összesen 365 szem, a mennyi nap van egy esztendőben.

- És így engem egy játék kártya, mivel könyvből olvasni nem tudok, imádkozni és az egész isteni tisztelet megtételére felsegít.

A baka végzé. A kapitány kénytelen volt igazat adni neki. Csak azt kérdezte meg tőle, hogy hát az a nagy filkó, melyet nem becsületesnek mondván félre tett, mit jelentsen? Vállat vont erre a baka, hogy meg nem mondhatja, mert bizonyosan srófot kap.

- Bátran szóljon kend, fiam, itt a kezem, hogy semmi baja nem lesz.

- Hát megkövetem vitéz kapitány úr, az a filkó, a kit félre tettem es becsületesnek nem mondottam: ez az itt álló és engem elvádoló strázsamester!

A strázsamester majd hanyatt esett, a kapitány nagyot nevetett, s megajándékozta a furfangos bakát hogy igyon az egészségére.”

(Üstökös, 1873)

Forrás: www.kartya-jatek.hu

Kártyázó ólomkatonák

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése