A nagyböjti stációk hagyománya
A bűnbánati körmenet, amellyel a mai liturgiát elkezdtük, segít
belépnünk a Nagyböjt jellegzetes légkörébe, amely a megtérés és a lelki
megújulás személyes és közösségi zarándoklata. A stationes quaresimali
igen régi római hagyománya szerint ebben az időben a hívek és a
zarándokok minden nap összegyűlnek és megállnak (statio) a sok vértanú
valamelyikének emlékhelyénél, akik a római egyház alapjait jelentik.
Azokban a bazilikákban, ahol ereklyéik nyugszanak, szentmisét mutatnak
be, amelyet körmenet előz meg. A körmenetben a szentek litániáját
éneklik: így emlékeznek azokra, akik vérükkel tettek tanúságot
Krisztusról, az ő megszólításuk ösztönzéssé lesz minden keresztény
számára, hogy megújítsa elköteleződését az Evangélium mellett. Ezek a
rítusok az évszázadok elteltével sem veszítettek értékükből, mert
emlékeztetnek, mennyire fontos a mi korunkban is kompromisszumok nélkül
befogadni ezeket az igéket: „Ha valaki utánam akar jönni, tagadja meg
magát, vegye fel keresztjét minden nap, és kövessen engem!”
A hamvazkodás
A nagyböjt egy másik és kizárólagosan a nagyböjt első napjához tartozó
gesztusa a hamvazkodás szertartása. Mi ennek a sokatmondó jelentése?
Nyilvánvalóan nem puszta rituáléról van szó, hanem valami igen mély
dologról, amely a szívünket érinti meg. Megérteti velünk, mennyire
időszerű Joel próféta figyelmeztetése, amelyet az első olvasmányban
hallhattunk. Ez a figyelmeztetés számunkra is érvényes: a külsődleges
gesztusoknak mindig meg kell felelnie a lélek őszinteségének és a
cselekedetek következetességének. Mire jó megszaggatni a ruhát – teszi
fel a kérdést a sugalmazott szerző –, ha az ember szíve távol marad az
Úrtól, vagyis a jótól és az igazságtól? Ez az, ami számít: őszintén
bűnbánó lélekkel visszatérni Istenhez, hogy elnyerjük irgalmát.
Új szívet és új lelket: ezt kérünk, a par excellence bűnbánati
zsoltárral, a Miserere-vel, amelyet ma ezzel a visszatérő verssel
éneklünk: Bocsáss meg nekünk, Urunk, mert vétkeztünk. Az igaz hívő
bűnössége tudatában teljes valójával, szívével, lelkével és testével
vágyik az isteni bocsánatra, mint egy új teremtésre, amely képes
visszaadni neki az örömöt és a reményt.
A nagyböjt: küzdelem
A
nagyböjt lelkületének egy másik vonása az, amelyet agonisztikusnak
nevezhetnénk. Erre utal a szentmise könyörgése, amikor a bűnbánat
fegyveréről és a gonosz szellemével szembeni küzdelemről beszél. A
keresztény embernek minden nap, de különösképpen a nagyböjt idején
harcot kell vívnia, hasonlóan ahhoz, amelyet Krisztus vívott Júdea
pusztájában, ahol negyven napon keresztül kísértette az ördög, majd az
Olajfák hegyén, amikor visszautasította a legerősebb kísértést,
mindenestül elfogadva az Atya akaratát. Lelki küzdelemről van szó, amely
a bűn, végső soron pedig a sátán – minden bűn forrása és oka – ellen
irányul. Ez a harc a teljes embert bevonja, s szüntelen éberséget kíván.
Szent Ágoston írja, hogy aki Isten szeretetében és irgalmában akar
járni, az nem érheti be azzal, hogy súlyos és halálos bűneitől
megszabadul, hanem az igazságot cselekszi, elismerve azokat is,
amelyeket kevésbé tekintenek súlyosnak, s méltó tettekkel lép a világ
elé. Ha elhanyagolják őket, a kisebb bűnök is elburjánzanak, s halált
okoznak.
A nagyböjt ezért emlékeztet minket, hogy a keresztény
élet szüntelen küzdelem, amelyben az imádság, a böjt és a vezeklés
fegyvereit kell használnunk. Küzdeni a rossz, az önzés és a gyűlölet
minden formája ellen, s meghalni önmagunknak, hogy Istenben éljünk: ez
az aszkézis útja, Jézus minden tanítványa ezt az utat hivatott bejárni
alázattal, türelemmel, nagylelkűséggel és kitartással. Az isteni Mester
engedelmes követése a keresztényeket a béke tanúivá és apostolaivá
avatja.
A válasz a rosszra
Ez a belső hozzáállás segít jobban
megérteni azt is, hogy mi a keresztény válasz az erőszakra, amely a
világ békéjét fenyegeti. Természetesen nem a bosszú, nem a gyűlölet, sem
a hamis spiritualizmusba menekülés. Aki Krisztust követi, annak a
válasza: végigmenni annak az útján, aki kora és minden idők minden
gonoszsága láttán szilárdan magához ölelte a keresztet, a talán
hosszabb, de hatásos ösvényt követve. Az ő nyomaiban járva, vele
egyesülve nekünk is mindannyiunknak azon kell fáradoznunk, hogy a
gonosszal a jót állítsuk szembe, a hazugságra az igazsággal feleljünk, a
gyűlöletre a szeretettel.
Deus caritas est kezdetű enciklikámban
ezt a szeretetet kívántam bemutatni, mint személyes és közösségi
megtérésünk titkát. Pál apostol korintusiakhoz írt levelének szavaira –
Krisztus szeretete sürget minket – utalva kiemeltem: annak tudata, hogy
Isten egészen a halálig odaadta magát nekünk, arra kell, hogy indítson,
hogy már ne önmagunkért éljünk, hanem őérte, s vele együtt a többi
emberért.
A konkrét tettekké váló szeretet
Mint ahogy Jézus a
ma olvasott evangéliumban megerősíti, a szeretetnek konkrét
gesztusokban kell megnyilvánulnia embertársaink, különösen a szegények
és a rászorulók felé – a jótettek értékét mindig alárendelve a mennyei
Atyával való kapcsolat őszinteségének, aki a rejtekben is lát, s
megjutalmazza azokat, akik alázatosan, önzetlenül teszik a jót.
A
szeretet konkrétsága jelenti a keresztények életének egyik lényegi
elemét, akiket Jézus arra buzdít, hogy a világ világossága legyenek,
hogy az emberek, jótetteiket látva, dicsőítsék Istent. Ez az ajánlás
most, a nagyböjt kezdetén éppoly időszerű, mint valaha, mert egyre
jobban felismerjük: a szolgáló szeretet, a karitász az egyház számára
nem egyfajta szociális támogatási forma, hanem természetéhez tartozik,
lényegének nélkülözhetetlen kifejezője.
Az igaz szeretet
tettekben nyilatkozik meg, amelyek nem zárnak ki senkit, ahogy az
irgalmas szamaritánus példája mutatja, aki nagy lelki nyitottsággal
segített egy bajba jutott ismeretlenen, akivel véletlenül találkozott
útja közben.
Ezekkel az érzésekkel lépjünk be az egyházi év e
különleges időszakába, hagyjuk, hogy Isten szava megvilágosítson és
vezessen minket! A nagyböjtben gyakran elhangzik majd a meghívás, hogy
térjünk meg és higgyünk az evangéliumban. Állandóan arra kapunk
ösztönzést, hogy nyissuk ki lelkünket az isteni kegyelem ereje előtt.
Gazdagodjunk abból a tanításból, amelyet ezekben a hetekben bőven kínál
majd az egyház. Az imádság elkötelezett lelkületétől áthatva, a
bűnbánat, a böjt és a testvérek iránti odafigyelés nagyobb
erőfeszítésének határozott szándékával induljunk el a húsvét felé.
Elkísér minket Szűz Mária, az egyház édesanyja, Krisztus minden hiteles
tanítványának példaképe. Ámen.
XVI. Benedek pápa 2006. hamvazószerdai homíliája
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése