4. A liturgiában nincs helye papi innovációknak
A szent liturgia irányítása egyedül az
egyházi tekintélytől függ: az Apostoli Szentszékre és a jogszabályok
szerint a püspökre tartozik. A jogtól megállapított mértékben a liturgia
irányítása a ... püspöki karokra is tartozik a körülírt határokon
belül. Éppen ezért egyáltalán senki másnak, még a papnak sincs
megengedve, hogy saját elgondolása szerint a liturgiához valamit
hozzáadjon, abból valamit elvegyen, vagy abban valamit megváltoztasson. (
SC 22.)
5. Újításokat nem igény, hanem szükség szerint, és a hagyománnyal összhangban lehet bevezetni
[C]sak akkor vezessenek be újításokat,
ha azokat az Egyház lelki haszna valóban és biztosan követeli; de akkor
is ügyelni kell arra, hogy az új formák a már meglévő formákból
szervesen nőjjenek ki. (
SC 23.)
6. Mit jelent a hívek tevékeny részvétele?
A tevékeny részvétel előmozdítása
érdekében gondot kell fordítani a nép akklamációira, feleleteire,
zsoltározására, antifónáira, énekeire, cselekményeire, mozdulataira és
testtartására. A maga idejében szent csendet is kell tartani. (
SC 30.)
Amikor a SC 21. pontja azt írja, hogy
"a szertartásokat úgy kell rendezni, hogy világosabban fejezzék ki a jelzett szent valóságokat", érdemes hozzátennünk, melyek azok az egyházi
dogmák és hitigazságok, amelyeket a mise világosan ki kell, hogy fejezzen:
1. A szolgálati papság megkülönböztetett szerepe
Az Egyházban maga Jézus Krisztus
állandó és eltörölhetetlen különbséget rendelt a hívők és elöljárók
között (általános és szolgálati papság).
Biztos, hogy az eltávolított
áldoztatórácsok, a laikus hívektől hemzsegő szentélyek, a tévesen "világi áldoztatóknak" nevezett laikus szolgálattevők*
világosabban fejezik ki ezt a szent valóságot? (*
vö. "a szentáldozás rendkívüli kiszolgálói"; Egyházi Törvénykönyv 910. kánon)
2. Az átlényegülés és Krisztus valóságos jelenléte az Oltáriszentségben
Krisztus az Oltáriszentségben
átlényegülés útján jelenül meg. Az Oltáriszentségnek bármely színe alatt
jelen van az egész Krisztus. Az egész Krisztus jelen van mindegyik
színnek bármely része alatt. Krisztus az Eucharisztiában jelen van a
vétel előtt is, és jelen marad a szentmise szertartása után is.
Biztos, hogy a kézbe áldozás gyakorlata világosabban fejezi ki ezt a szent valóságot?

3. Az Eucharisztia készítése Jézus Krisztus rendeléséből az Ő egyszeri és megismételhetetlen áldozatát jeleníti meg
Jézus Krisztus a keresztfán az
Újszövetség igazi és egyetlen áldozataként föláldozta magát. Az
Eucharisztia készítése a szentmisében valóságos áldozat, melyet Krisztus
rendelt az Újszövetség számára. A szentmise nemcsak imádó és hálaadó,
hanem egyúttal engesztelő áldozat.
Biztos, hogy az áldozat előtti vidám béke-kézfogás, a templomi tapsok, a mise alatti gitárkoncertek világosabban fejezik ki az áldozat szent valóságát?
A II. Vatikáni Zsinat hamis abszolutizálása vagy kritizálása helyett érdemes elolvasni és megismerni annak
dokumentumait és tényleges rendelkezéseit.
Érdemes megfigyelni és átgondolni, mi az, ami a szentmiséinken a zsinat
rendelkezéseinek megfelel, és mi az, ami nem. És leginkább: érdemes
visszatérni a zsinat rendelkezései iránti engedelmességhez, ahelyett,
hogy "a zsinat szellemére" való hivatkozással valójában visszaéléseket
legitimálnánk.

Forrás: http://katolikusvalasz.blog.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése